vrijdag 17 oktober 2014

Hongaarse Goulash.

5e en laatste dag van de Peperchallenge met mezelf.
Dit recept is gebaseerd op het boek Hongaarse Specialiteiten van Culinaria Köhneman. Dit boek kwam ik tegen in een museum, de prijs lag ver boven mijn budget, maar toen ik het open sloeg was ik verkocht!
Het viel open op ..... Gebraden Os!!! Jawel, hoe braad je een os? Een prangende vraag, die je jezelf ongetwijfeld al vaak stelde. Dit is het antwoord:
Je neemt een kapoen en stopt die in een jong kalf. Het kalf stop je in een dik schaap en het schaap in de os. Braad de os aan het spit en als de kapoen klaar is, is de os dat ook. Zo zorgvuldig staat het beschreven: een jong kalf! Alsof je een oud kalf in een schaap zou krijgen. Dat lukt je niet, al is het schaap nog zo dik!

Kijk, daarom hou ik zo van kookboeken, zo'n tafereel zie ik voor me. Een heel dorp aan de dis in de 16e eeuw: "Wil jij nog een stuk kapoen? Nee, ik heb nog schaap, gelukkig was het een dikke!"

De goulash is minder bewerkelijk:

1 pond rundvlees
1 grote ui
1 teen knoflook
2 paprika's
1 el. tomatenpuree
2 takjes bladselderij
1 el. lavas
1/2 tl. karwijzaad
paprikapoeder
zwarte peper.

Snij alle ingrediënten kleiner en bak het vlees op hoog vuur aan.
Blus af met warm water en doe de overige ingrediënten erbij.
Laat zachtjes sudderen, ongeveer anderhalf uur.

Tip: wees royaal met de paprikapoeder. Dit zorgt voor de binding.





Geen opmerkingen: