vrijdag 24 oktober 2014

Kerst 2014 - Gronings gekruide rollade (voor Hans en Joke van DIEETOOK).

Een van de meest kenmerkende specerijen, die in Groningen wordt gebruikt is de kruidnagel. Denk maar eens aan de heerlijke droge metworsten!
Kruidnagel is duidelijk aanwezig in de Groningse vleeskruiden van DIEETOOK.

Met het zakje kruiden ben ik naar de slager gegaan en heb hem gevraagd een rollade te maken van een goed doorregen riblap van een pond. Ik kijk altijd graag toe om te zien hoe hij de kleine knoopjes zo kunstig aan elkaar knoopt om er een rollade van te maken. Veel prettiger dan zo'n netje waarmee je het vlees stuk trekt als je het aan wil snijden.
Ondanks dat hij mij heeft verzekerd dat het een "handigheidje" is denk ik niet dat het ooit tot mijn DIY skills zal gaan behoren.....

Door de kruidnagel heeft de rollade een echt winters warme smaak. Hij is heel lekker met rode kool met wat appeltjes, gestoofd in appelsap met een kruidnagel en kaneelstokje erbij.

                     ***Wellicht vast een ideetje voor Kerst?***

Bij de rollade heb je nodig:
2 uien
2 bleekselderijstengels
1/2 winterwortel
1/2 fles rode wijn

Oven voorverwarmen op 170 graden C.

De rollade op hoog vuur aanbraden en uit de pan halen.
In de achtergebleven boter de uien, bleekselderijstengels en winterwortel snel aanbraden.
De rode wijn toevoegen tot het net niet onderstaat.

De rollade hier bovenop leggen. Ongeveer 1 1/2 uur in de oven bakken. Als het te droog wordt wat (warm) water of wijn toevoegen.
Na 1 1/2 uur uit de oven halen en een deksel op de pan doen. Ongeveer een kwartiertje laten rusten voor je hem aansnijdt.

Geen opmerkingen: