donderdag 22 oktober 2015

Aardappelkoekjes - Bramboraky



Op onze omzwervingen door Tsjechië ontmoette ik Iva. We kwamen aan de praat over eten (mijn favoriete onderwerp) en toen ik Iva vertelde over het zoutarme blog mocht ik het kookboek van haar moeder lenen. Zo lief! Met een vertaalprogramma kwam ik erachter dat het "Het Kookboek voor Prachtige Schoonmoeders" heette.Wat een geweldige titel! Haar man vertelde me later hoe  ontzettend lekker zijn schoonmoeder kookte, dus Iva's moeder was één van de prachtige schoonmoeders!
Een kookboek naar mijn hart, zoals een kookboek hoort te zijn. Met fijne aantekeningen, snel erbij gekrabbeld, variaties die je invallen tijdens het koken. Met Iva heb ik veel te kort over eten kunnen praten, maar is praten over eten ooit lang genoeg?

Eén van de recepten, waarover we het hadden was de Bramboraky, een traditioneel gerecht.
Met karwij en verse majoraan (die ik in hun kruidentuintje mocht plukken) en knoflook. Een heerlijke combinatie! In NL gebruiken we nauwelijks karwij, het is een sterk kruid en goed te gebruiken in de zoutarme keuken.
Er zijn vele varianten mogelijk op de Bramboraky, Iva noemde courgette en ik at hem onderweg oa. als dikke pannenkoek, waar de knoflook niet geperst maar in kleine stukjes was gesneden, gevuld met een mengsel van kip, paprika en tomaten.

Voor 2 personen heb je nodig:
1 pond vastkokende aardappelen
1 teen knoflook
1 ui
3 el. bloem
50 cl. melk
2 eieren
snufje karwij
oregano
peper

Rasp de aardappelen en de ui en pers de knoflook uit. Klutst de eieren met de melk en vermeng alles. Doe in een ruime koekenpan 3 bergjes beslag en maak deze wat platter. Bak ze op zacht vuur. Als je ziet dat de randjes bruin zijn geworden, dan pas omkeren en de andere kant bakken. Het vergt wat geduld, maar de aardappels hebben de tijd nodig om te garen.

Met dank aan Iva.

Geen opmerkingen: