zaterdag 16 mei 2015

Omelet met groene mini asperges.



Lente = Aspergetijd!

Asperges, ze zijn nu het lekkerst, maar o zo kort te krijgen.
Het aspergeseizoen loopt (officieel) van de 2e donderdag in april tot 24 juni.
24 Juni is de feestdag van Sint Jan, de beschermheilige van de aspergetelers.

Ik vraag me dan meteen af waarvoor de aspergetelers een beschermheilige nodig hebben. 
Is het een uitzonderlijk gevaarlijk beroep?
Vormen de gaten, die de asperges achterlaten wellicht valkuilen?
Loert er een ander gevaar op de nietsvermoedende aspergeteler?
Ik hoop er ooit een antwoord op te krijgen, want mijn fantasie schiet hier tekort.

De groene mini asperges, die ik hier gebruikt heb, zorgen ervoor dat dit gerechtje binnen 10 minuten op tafel staat. Mocht je geen mini asperges kunnen bemachtigen neem dan "gewone" groene, snij ze kleiner en bak ze iets langer.

Per persoon heb je nodig:
1 bosje groene mini asperges
2 eieren
melk of room
2 plakken (na) kaas
witte peper

Snij een klein stukje van de onderkant af en snij de asperges diagonaal in 3 stukken.
Bak deze even op hoog vuur.
Kluts ondertussen de eieren met wat melk of room.
Giet de geklutste eieren over de asperges en bestrooi met witte peper.
Daarop de plakken kaas.
Laten stollen.

Als je een koekenpan hebt, die niet aanbakt kun je de omelet als hij gestold is omdraaien zodat de kaas nog even kan bakken. Dat geeft wat meer smaak aan de omelet.

*** Omdat het een uitzonderlijk zachte winter geweest is is de verwachting dat het aspergeseizoen dit jaar een week of 3 korter zal duren dan andere jaren.
Dusss.....als je er van wilt genieten haast je dan!

Geen opmerkingen: