woensdag 27 augustus 2014

Dress Red Day.

Ja, ik weet het, in oktober zou ik met het blog beginnen.
Maar deze week kreeg ik van het Dr. Aletta Jacobscollege in Hoogezand zo’n aardig verzoek om recepten! Deze waren bestemd voor hun VMBO leerlingen Zorg en Welzijn. Er was echter 1 „maar”…..deze recepten moesten voor 27 september klaar zijn!
Waarom deze „deadline”? Ik zal het uitleggen..…

In de week van 20 t/m 27 september voert de Hartstichting actie om aandacht te vragen voor hart-en vaatziekten bij vrouwen. De diagnosestelling van hartklachten is gebaseerd op de symptomen, zoals deze zich voordoen bij mannen. Steeds vaker is gebleken dat de symptomen bij vrouwen heel anders zijn, waardoor hartklachten vaak niet of pas in een veel later stadium worden gediagnosticeerd. 
Er is meer onderzoek nodig naar deze specifieke symptomen en daarvoor voert de Hartstichting actie in september. Zij doen dit d.m.v. allerlei activiteiten door het hele land. Op de laatste dag, 27 september vraagt de Hartstichting aan de vrouwen in Nederland om op die dag iets roods aan te trekken. De zgn. Dress Red Day. En het hoeft geen rode jurk te zijn! Een hoed, (hand)schoenen, een sjaal, het mag van alles zijn, als het maar rood is.

Voor meer informatie over het doel van deze actie en de georganiseerde activiteiten, zie www.hartstichting.nl

Het Dr. Aletta Jacobscollege besteedt veel aandacht aan Dress Red Day en heeft een heel programma gemaakt met informatie en voorlichting, rondom deze bijzondere dag.
Voeding is daarvan een onderdeel. Met name de zoutarme voeding, die voor veel hartpatiĆ«nten zo belangrijk is. 
Het is de bedoeling dat de leerlingen in het kader van Dress Red Day zoutarme gerechtjes klaar gaan maken. Een geweldig initiatief van deze Scholengemeenschap om met zo'n actueel onderwerp de aandacht van hun leerlingen te vangen!

De leerlingen van nu zijn degenen, die binnenkort in instellingskeukens en in ziekenhuizen zullen werken. En als ik denk aan het natriumarme eten in veel ziekenhuizen dan zul je begrijpen hoe belangrijk ik het vind om hen hierbij een handje te helpen en hun interesse hiervoor te wekken.
Om hen nieuwsgierig te maken heb ik gekeken naar wat ik denk dat er past bij jonge mensen en dan denk ik aan snel, makkelijk te maken en smakelijk. 
En van mij komt er dan een stippeltje gezond bij! Morgen 2 snacks voor de VMBO'ers in Hoogezand!

Vandaag is het Wereld Hartdag!

In het Dr. Aletta Jacobscollege in Hoogezand is dit omgezet in een Happy Hartdag!

De Happy Hart Dag was een pilot in samenwerking met de Hartstichting en de Hart en Vaatgroep. Het doel hiervan is middelbare scholieren een kritische blik op zichzelf te laten werpen en te prikkelen om na te denken: "Hoe happy is mijn hart eigenlijk?"

Ik voel me zeer vereerd, want mijn kaasrolletjes zijn bereid op deze bijzondere dag in Groningen!

Voor meer informatie, kijk op: http://www.hskrant.nl/nieuws/23200/happy-hart-dag-op-aletta-jacobs-college-2/

Geen opmerkingen: